STIM
Vi skapade en ny visuell identitet för Stim lagom till att verksamheten firade 100 år - ett sekel av nytänkande och utveckling för upphovsrättens skull. Men den nya identiteten blickar inte bakåt, utan positionerar Stim för nästa 100 år i en tid när musikindustrin står inför större förändringar än någonsin.
Key Infomation
Client
Stim
Year
2023
Scope
Upplevelsestrategi, Visuell Identitet
Challenge
Stim är ett varumärke som ofta har uppfattats som reaktivt, polisiärt och byråkratiskt, när verksamheten i själva verket ligger i framkant av ny teknik och nya trender för att värna om den musikaliska upphovsrätten och kreativiteten. Vår uppgift blev att skapa en ny visuell identitet som fångar Stims unika kombination av nytänkande och auktoritet, med ett flexibelt och modernt formspråk som passar ett digitalt kommunikationslandskap.



Solution
Idén bakom den visuella identiteten utgår ifrån Stims dualitet – å ena siden en tung och viktig förkämpe för musikskaparnas rättigheter, å andra sidan en främjare av kreativitet och utveckling. Denna dualitet uttrycks genom ett spel mellan mjuka och hårda former, starka och milda färger, rörelse och stabilitet. Identiteten andas på så vis både dynamisk framåtrörelse och etablerad tyngd. Precis den taktkänsla som i praktiken alltid präglar Stims verksamhet och uppdrag.


“
Stims kommunikation och tjänster är främst digitala, och vi behövde anpassa färger, typsnitt och logotyp för den digitala miljön. Den nya visuella identiteten är inte bara mer funktionell, utan speglar också bättre vilka vi är och vad som driver oss – kärleken till musiken.
