STIM
Ny visuell identitet för STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, med över 100 års historia. En identitet som fångar bredden och uttrycksfullheten hos de musikskapare STIM representerar.
Key Infomation
Client
Stim
Year
2023
Scope
Brand DNA and Visual Identity
Challenge
STIMs verksamhet är bred. Å ena sidan står STIM på musikskaparnas sida i frågor om upphovsrätt, å andra sidan främjar STIM kreativitet. Vi behövde en visuell identitet som speglar båda dessa delar.



Solution
Den visuella identiteten är skapad för att fånga STIMs dualitet – både som förkämpe för musikskaparnas rättigheter och som främjare av kreativitet. Detta uttrycks genom en dynamik mellan mjuka och hårda former, starka och milda färger, rörelse och lugn. Identiteten, med alla dess delar, andas skarphet och kreativitet och ger en modern känsla till den 100-åriga organisationen.


“
STIMs kommunikation och tjänster är främst digitala, och vi behövde anpassa färger, typsnitt och logotyp för den digitala miljön. Den nya visuella identiteten är inte bara mer funktionell, utan speglar också bättre vilka vi är och vad som driver oss – kärleken till musiken.