Birka
Vi skapade ett nytt namn, ny strategisk positionering och visuell identitet för kryssningsvarumärket Birka Gotland, som återlanserats genom ett samarbete mellan Gotlandsbolaget och Viking Line.
Key Infomation
Client
Gotlandsbolaget and Viking Line
Year
2024
Scope
Brand positioning, Brand platform, Visual identity, Target group segmentation, Messaging platform and Communication strategy

Challenge
Att omdefiniera bilden av vad en nöjeskryssning kan vara, inspirera en ny publik och samtidigt attrahera den trogna kryssningspubliken.


Solution
Återlanseringen och den nya positioneringen för Birka riktar sig till dem som vill fly vardagen en stund och uppleva något äkta och roligt. Den nya visuella identiteten kretsar kring havsgrön färg och ett topografiskt mönster – en avbildning av Östersjön inspirerad av sjökort. Den nya logotypen signalerar en fräsch nystart för Birka, med en starkare koppling till Gotland.



“
Varumärket är gjort för att ge kunderna en oväntat härlig upplevelse och ett meningsfullt sätt att fly vardagen en stund.