Birka
Vi skapade ett nytt namn, ny strategisk positionering och visuell identitet för kryssningsvarumärket Birka Gotland, som återlanserats genom ett samarbete mellan Gotlandsbolaget och Viking Line.
Key Infomation
Client
Gotlandsbolaget and Viking Line
Year
2024
Scope
Varumärkesstrategi, Varumärkespositionering, Visuell identitet, Målgruppssegmentering, Budskapsstrategi

Challenge
Nöjeskryssningar på Östersjön är en mättad marknad som domineras av ett fåtal aktörer. Varumärket Birka hade en stark ställning hos den trogna kryssningspubliken, men för att växa behövde nya Birka Gotland även attrahera en ny publik och upplevas som en ny typ av kryssning.


Solution
Med autenticitet som kärnvärde återpositionerades varumärket Birka Gotland med en nära och mer inspirerande koppling till det lokala ö-livet, något som genomsyrar allt från gastronomi och serviceupplevelse till kommunikation och underhållning ombord. Den nya logotypen signalerar en fräsch nystart med bas i tradition och hantverk, och den nya visuella identiteten bygger på havsgrön färg med ett topografiskt mönster inspirerat av sjökort över Östersjön.



“
Varumärket är gjort för att ge kunderna en oväntat härlig upplevelse och ett meningsfullt sätt att fly vardagen en stund.
