HIQ

HiQ är inte bara ett av Nordens största konsultbolag inom tech, utan också ett ikoniskt varumärke inom konsulting – känt för att vara annorlunda. Men för att möta allt hårdare konkurrens behövde HiQ se över och stärka sin varumärkespositionering och visuella identitet, tillsammans med oss på Singular.
Key Infomation
Client
HiQ
Year
2024
Scope
Varumärkesstrategi, Varumärkesplattform, Visuell identitet, Målgruppssegmentering, Budskapsstrategi, Webdesign
Challenge
Det senaste decenniet har IT-konsultmarknaden vuxit kraftigt och nästan svämmat över med en mängd olika varumärken, mäklare och nya konsulttjänster. I det bruset stod HiQ inför ett behov av att förtydliga sin ledande erfarenhet inom djupare tech och produktinnovation, utan att tappa den nytänkande karaktär som präglat varumärket i över 30 år.
Solution
Genom den nya positionen, "Headquarters of Tech," befäster HiQ med självsäkerhet en ledarposition i kategorin och sätter ord på sin roll som smältdegel för kreativitet, innovation och teknisk can-do. Dessutom med mer passion och personlighet än någon i närheten. Den visuella identiteten kombinerar moderna och tekniska element som kommunicerar spets, med den lekfullhet och nördighet som fångar HiQ:s själ.
Vi valde Singular Studios för de var absolut starkast på varumärkesidentitet och varumärkesstrategi. De är ju supertunga inom det, så att det var ett ganska enkelt val för oss. Dessutom spelade personkemin in, de är väldigt trevliga och gav oss en bra känsla redan vid första mötet.
Isa Sjösten, Brand and Marketing at HiQ